A A A K K K
для людей із порушенням зору
Марківська громада
Старобільського району Луганської області

Як боротися з інтернет-шахрайством

Дата: 15.05.2021 10:38
Кількість переглядів: 314

Як купувати у інтернет-магазині та не стати жертвою шахраїв

 В умовах карантину люди значно частіше стали купувати товари не особисто, а дистанційно, через інтернет. Допомогою у цьому стали торгові онлайн-майданчики, інтернет-магазини, служби оголошень та служби кур’єрської доставки пересилань. Але як відстоювати інтереси покупця у разі, якщо отримано товар неналежної якості, чи він не відповідає опису?

У юридичному значенні інтернет-магазин – це засіб для представлення або реалізації товару, роботи чи послуги шляхом вчинення електронного правочину. Простою мовою – це пункт, через який здійснюється ваша угода як покупця з продавцем. Закон вимагає, щоб на сайті, через який представлено інтернет-магазин, була зазначена обов’язкова інформація про продавця та інші відомості. Тож, перед здійсненням замовлення переконайтесь, що на сайті зазначені:

  • повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця (ФОП);
  • місцезнаходження юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи-підприємця;
  • адреса електронної пошти та/або адреса Інтернет-магазину;
  • ідентифікаційний код для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків для ФОП, чи його номер паспорту.
  • якщо діяльність передбачає отримання ліцензії – необхідно зазначити відомості про таку ліцензію, зокрема серія, номер, строк дії та дата видачі;
  • порядок формування кінцевої вартості товару щодо включення (або навпаки - невключення) певних податків у вартість товару;
  • інформація про вартість доставки.

Інформація про найменування, адресу, контакті дані контрагента (продавця) є необхідною на той випадок, якщо споживачу знадобиться звернутися із вимогами чи претензіями, а у разі, якщо досягти домовленості не вдасться, то – у зверненні до суду.

Як укладається договір в Інтернет-магазині?

Договір, який укладено в Інтернет-магазині, вважається електронним правочином.  Для укладення електронного правочину обов’язково на сайті повинні зазначатися найменування товару, а також його вартість.

Після укладення договору в Інтернеті, покупець повинен отримати від продавця оперативне підтвердження отримання замовлення. Таким підтвердженням може розглядатися, наприклад, електронний лист із підтвердженням та зазначенням товару, що придбається, його характеристик, ціни, умов оплати та доставки, а також посилання на інші умови договору, що можуть бути розміщені на сайті Інтернет-магазину.

Крім підтвердження отримання замовлення, по факту виконання договірних зобов’язань (наприклад) продавець повинен обов’язково надати вже підтвердження вчинення правочину, якими можуть бути електронний документ, квитанція, товарний чи касовий чек, квиток, талон. Він обов’язково повинен містити порядок обміну чи повернення товару,  найменування продавця адреса та контакті дані, а також гарантійні зобов’язання.

 

 

Як можна замінити товар?

Закон України «Про захист прав споживачів»  дозволяє продавцю використовувати у договорі стандартну умову про можливість заміни товару за його відсутності іншим. Про це покупця повинні повідомити перед укладенням договору. Продавець може замінити товар тільки тоді, коли одночасно виконуються три умови:

  • інший товар відповідає меті використання замовленого;
  • має таку ж або кращу якість;
  • його ціна не перевищує ціни замовленого товару.

Як повернути  товар?

Договір купівлі-продажу, укладений через Інтернет, покупець може розірвати протягом 14 днів із моменту підтвердження інформації про укладення договору від продавця або з моменту одержання товару.

Якщо згадане підтвердження не відповідає наведеним вище вимогам, покупець вправі розірвати договір протягом 90 днів від дати отримання інформації. Продавець може виправитися і надіслати нове, правильне підтвердження. За таких умов покупцю дозволено відмовитися від договору протягом 14 днів з моменту одержання уточненого повідомлення.

Якщо продавець відмовляється прийняти або обміняти товар?

У такому випадку, переконайтеся, що володієте інформацією про суб'єкта господарювання, який здійснив продаж та зверніться із заявою про порушення своїх прав до  територіальних органів Держпродспоживслужби України чи  до суду за місцем свого проживання.

Зверніть увагу, судовий збір за позовами про порушення прав споживачів не стягується!

Коли товар не можна повернути?

Повернути продукцію в магазин і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі товари. Наприклад, поверненню не підлягають продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни. Крім того, повернути не можна:  

  • парфумерно-косметичні вироби;
  • пір'яно-пухові вироби;
  • дитячі іграшки м'які та гумові надувні;
  • зубні щітки;
  • розчіски, гребінці та щітки масажні;
  • рукавички;
  • тканини, тюлегардинні і мереживні полотна;
  • білизна натільна;
  • білизна постільна;
  • панчішно-шкарпеткові вироби;
  • друковані видання;
  • вироби з натурального та штучного волосся (перуки);
  • товари для немовлят (пелюшки, соски,  пляшечки для годування  тощо);
  • інструменти для манікюру, педикюру;
  • ювелірні вироби  з  дорогоцінних  металів,  дорогоцінного  каміння,   дорогоцінного   каміння   органогенного   утворення  та  напівдорогоцінного каміння.

Більш детальний перелік наведений  у постанові КМУ від 19 березня 1994 р. N 172  «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів»».

Як захистити себе при купівлі товарів через  Інтернет?

Забезпечити свою покупку в Інтернеті можна за допомогою:

  • Відправлення товару з післяплатою.  Це такий спосіб розрахунків, коли гроші за товар сплачуються у поштовому відділенні та за додаткову плату надсилаються продавцеві. Його ще називають накладений платіж. Ще до самої сплати можна оглянути товар прямо у відділенні та відмовитися від купівлі, якщо товар не підійшов, не відповідає опису, не працює чи пошкоджений.
  • Повернення оплати через банк. Якщо Ви оплатили покупку в Інтернеті, а продавець  не відправив куплений товар - зверніться до свого банку із заявою про повернення сплачених коштів. Банк пояснить, чи можливе повернення коштів, скоординує подальші дії та проведе розслідування. 

Якщо через банк повернути гроші не вдалося - звертайтеся із позовом про відшкодування коштів до суду. Саме для цього випадку знадобиться інформація про продавця, яку він розмістив про себе на веб-сайті.

Куди скаржитися на шахраїв в Інтернеті?

Якщо Ви стали жертвою Інтернет-шахрайства – не соромтеся, а  звертайтеся у  правоохоронні органи.  В Управлінні по боротьбі з кіберзлочинністю МВС України можна оформити електронну заяву про випадок правопорушення:  www.cyberpolice.gov.ua

Якщо гроші були переведені шахраєві через платіжну онлайн систему, то варто звернутися в службу підтримки цієї платіжної системи. Є ймовірність, що після цього рахунок  шахрая заблокують.

У випадку ж з Інтернет-магазинами потрібно написати скаргу на адресу продавця. Якщо претензія буде проігнорована, то потрібно буде подати заяву в правоохоронні органи або звернутися в прокуратуру.

Пам’ятайте: власники Інтернет-магазину не є недосяжними. Сайт знаходиться на хостінгу та має доменне ім’я, а це припускає наявність паспортних даних власника. Якщо на ресурсі вказано юридичну адресу, то ви можете відразу подати в суд і відстояти свої права споживача.

 Куди звертатися за більш детальними консультаціями та роз’ясненнями?

Якщо у вас залишились питання з цього приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0800 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.

У разі виникнення додаткових питань Ви можете звернутися за безоплатною правовою допомогою до Міловського місцевого центру особисто, або за телефонами: (06465)2-29-49, 098-446-26-91,  099-640-93-68.

Найближче до Марківки бюро безоплатної правової допомоги розташоване у смт Біловодськ, вул. Біловоди, 9 тел. (06466) 9-12-78.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь