ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного, соціального та культурного розвитку Марківської селищної територіальної громади на 2024-2027 роки
Замовник: Марківська селищна військова адміністрація Назва документа державного планування: Програма економічного, соціального та культурного розвитку Марківської селищної територіальної громади на 2024-2027 роки Основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування: Програма економічного, соціального та культурного розвитку Марківської селищної територіальної громади на 2024-2027 роки (далі – Програма) є документом державного планування місцевого рівня, яким визначаються основні пріоритети розвитку громади. Метою Програми є забезпечення комфортного проживання населення в громаді і на цій основі поліпшення якості життя населення, максимально можливого зменшення негативних соціальноекономічних наслідків, які виникли в громаді. Програму розроблено з урахуванням завдань та положень інших документів державного планування, а саме: законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про військові адміністрації», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», «Про засади державної регіональної політики», постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 № 621 (зі змінами) «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проектів Бюджетної декларації та державного бюджету», Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2027 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 695, Стратегії розвитку Луганської області на 2021-2027 роки, затвердженої розпорядженням керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 26.03.2020 № 246, Стратегічного плану розвитку Марківської територіальної громади на 2021-2027 року, затвердженої рішенням сесії Марківської селищної ради від 25.01.2021 року №3-5/2021 . Якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів) Методологія розроблення Програми передбачає групування завдань відповідно до стратегічних цілей Стратегії розвитку Луганської області на 2021-2027 роки та Стратегічного плану розвитку Марківської територіальної громади на 2021- 2027 року, з визначенням території впливу, часових рамок і засобів впровадження, індикаторів результативності та орієнтовного обсягу фінансування, а також з урахуванням їх взаємного посилення і доповнення. Проєкт Програми охоплює такі види господарської діяльності: заходи, пов’язані з наслідками військової агресії Російської Федерації на території громади, розвиток Марківської селищної територіальної громади; відновлення житловокомунального господарства, дорожньо-транспортної інфраструктури; надання соціальних послуг, послуг у сфері освіти, охорони здоров’я, культури; соціальний захист та підтримка внутрішньо переміщених осіб. До Програми можуть бути включені проєкти, які відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля. Інформація про ймовірні наслідки: а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення; б) для територій з природоохоронним статусом; в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення У рамках здійснення процедури СЕО будуть оцінені потенційні впливи і наслідки для екологічного стану території громади а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення: СЕО передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків реалізації заходів прийнятих у Програмі на окремі компоненти довкілля (ґрунти, поверхневі та підземні водні ресурси, атмосферне повітря, рослинний та тваринний світ), соціально-економічні умови розвитку території, а також на здоров’я населення; б) для територій з природоохоронним статусом: на території громади, яка була підконтрольна українській владі до 24.02.2022 було розташовано 2 об’єкта природно-заповідного фонду місцевого значення загальною площею 5,64 тис. га. Крім того, фонд культурної спадщини Марківської селищної територіальної громади включає 135 пам’яток культурної спадщини. З них 111- пам’ятки археології, 25-пам’ятки історії, в т.ч. 1- пам’ятка археології. Під час здійснення СЕО необхідно оцінити ймовірні наслідки для цих територій; в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення: у рамках проведення СЕО не передбачається оцінка транскордонних наслідків для таких компонентів довкілля: атмосферне повітря, водні ресурси, відходи, земельні ресурси, біорізноманіття та рекреаційні зони, а також наслідки для здоров’я населення. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі, якщо документ державного планування не буде затверджено: У рамках стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми планується розгляд альтернатив з урахуванням ситуації, що склалася на території громади через широкомасштабну збройну агресією Російської Федерації проти України, ведення бойових дій та тимчасова окупація всієї її території. Під час здійснення СЕО будуть розглянуті, проаналізовані і обґрунтовані рішення, які будуть найбільш оптимальними щодо природних умов регіону і орієнтованими на дотримання екологічних вимог. Зважаючи на комплексність завдань та заходів проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання стратегічних цілей, призначених для економічного зростання регіону, відновлення критичної інфраструктури; ефективного управління, орієнтованого на людину; безпеки, національної ідентичності та цілісного інформаційного простору, різних видів соціальної, рекреаційної та комунікаційної діяльності, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. Загальною альтернативою є гіпотетичний (нульовий) сценарій, при якому проєкт Програми не затверджуються. Процес прийняття рішення щодо вибору альтернативних варіантів буде представлений у Звіті про СЕО. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки: Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: доповіді про стан довкілля; статистична інформація; дані моніторингу стану довкілля; експертні оцінки; інша доступна інформація. Під час проведення стратегічної екологічної оцінки будуть застосовані такі аналітичні методи: аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків, експертний аналіз. Також будуть використані такі методи участі громадськості, як інформування, консультування, обговорення. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування Під час здійснення СЕО передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством. Так, Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища. Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища; здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів; здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб; здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття. В ході виконання СЕО проєкту Програми передбачається розглядання заходів і рекомендації щодо запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, у тому числі здоров’я населення, які можуть виникнути під час реалізації ДДП. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку Зміст Звіту про СЕО складається у відповідності до вимог ст. 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України № 430 від 2 травня 2023 р. «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру стратегічної екологічної оцінки». Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання: Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки до проєкту Програми економічного, соціального та культурного розвитку Марківської селищної територіальної громади на 2024-2027 роки подаються до відділу соціально-економічного та агропромислового розвитку Марківської селищної військової адміністрації: е-mail: markivka@loga.gov.ua. Відповідальна особа: Вікторія Сиса Контактний телефон: +380956150107 Строк подання зауважень і пропозицій становить 10 днів з дня оприлюднення Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки до проєкту Програми (відповідно до частин 5, 6 ст. 10 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»). Пропозиції і зауваження, що подані після встановленого терміну, не розглядаються.