Аналітична довідка щодо стану виконання Національного плану дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.04.2021 № 285-р
Конвенцію про права осіб з інвалідністю (далі – Конвенція) і Факультативний протокол до неї було ратифіковано Верховною Радою України 16 грудня 2009 року (6 березня 2010 року Конвенція набрала чинності)
З метою імплементації положень Конвенції для забезпечення подальшої інтеграції осіб з інвалідністю у суспільство Урядом України у 2012 році було затверджено Державну цільову програму „Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів” на період до 2020 року, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2012 № 706 (далі – Програма). Програмою було передбачено 31 завдання та 72 заходи, з яких за період 2012–2020 років виконано 44 заходи, частково виконано 18 заходів, не виконано – 10 заходів.
На виконання кроку 411 Плану пріоритетних дій Уряду на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 № 1133-р, та абзацу п’ятого підпункту „б” пункту 3 статті 1 Указу Президента України від 08.09.2019 № 837 „Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення державиˮ з урахуванням завершення строку дії Програми розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.04.2021 № 285-р затверджено Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року (далі –План дій), до якого також включено невиконані та ті, виконання яких триває, завдання та заходи, передбачені Програмою та Планом заходів з виконання рекомендацій, викладених у заключних зауваженнях, наданих Комітетом ООН з прав осіб з інвалідністю, до першої доповіді України про виконання Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю на період до 2020 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1073, які не втратили актуальність.
Структура Плану дій включає 21 розділ, 48 завдань та 160 заходів, спрямованих на виконання зобов’язань, взятих Україною в результаті ратифікації Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю.
Планом дій передбачені, зокрема, заходи щодо:
поетапного впровадження заборони на використання перевізником транспортних засобів, недоступних для перевезення осіб з інвалідністю;
розроблення вимог до доступності мобільних застосунків та веб-сайтів для осіб з інвалідністю, у тому числі вимог щодо взаємодії спеціального програмного забезпечення з веб-сайтам та мобільними застосунками;
здійснення заходів для забезпечення доступності приміщень судів для осіб з інвалідністю відповідно до вимог законодавства, передбачення розміщення у приміщеннях суду друкованої інформації збільшеним шрифтом (навігаційні інформаційні таблички, стенди з інформацією для відвідувачів, розклад засідань справ, призначених для розгляду), застосування рельєфно-крапкового шрифту (шрифту Брайля), отримання послуги перекладу жестовою мовою;
розроблення програмного забезпечення для доступу осіб з інвалідністю з порушенням зору до україномовної текстової інформації, розміщеної на моніторі комп’ютера або дисплеї мобільного телефону, шляхом перетворення тексту в мову;
розроблення та подання на розгляд Кабінету Міністрів України проекту плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року;
внесення змін до законодавства щодо визначення особливостей надання медичної допомоги у сфері акушерства та гінекології жінкам з інвалідністю;
розроблення та затвердження Порядку надання реабілітаційної допомоги із застосуванням телереабілітації тощо.
За період 2021–2023 років виконано 41 захід Плану дій з визначеним терміном виконання, продовжує виконуватися 107 заходів, з них постійно виконуються 32 заходи, пов’язані з проведення інформаційно-роз’яснювальних кампаній, заходів з підвищення рівня обізнаності, підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, працівників установ та закладів соціального захисту, освіти, охорони здоров’я з питань вивчення положень Конвенції. Термін виконання 6 заходів ще не настав.
З об’єктивних причин не виконано такі заходи Плану дій:
1. Щодо запровадження коригувального коефіцієнта до тарифу на медичне обслуговування особи з інвалідністю (МОЗ, НСЗУ), термін виконання - ІV квартал 2022 року.
Запровадження коригувального коефіцієнта до тарифу на медичне обслуговування особи з інвалідністю, а також урахування потреб осіб з інвалідністю у лікарських засобах під час виконання програми реімбурсації «доступні ліки» порушуватиме принцип універсальності покриття медичних послуг, передбачений Концепцією реформи фінансування системи охорони здоров’я, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 1013-р, який полягає у забезпеченні доступу до гарантованих державою послуг для всіх, хто їх потребує, а також принцип рівності надання державних гарантій для реалізації пацієнтами права на охорону здоров’я, закріплений статтею 5 Закону України „Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення„.
2. Щодо урахування потреб осіб з інвалідністю у лікарських засобах під час виконання програми реімбурсації “доступні ліки” (МОЗ, НСЗУ), термін виконання - ІV квартал 2021 року.
В межах програми медичних гарантій при оплаті медичних послуг, повʼязаних з наданням стаціонарної допомоги, за ставкою за пролікований випадок, відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2022 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1440, складність випадку, яка визначається за системою діагностично-споріднених груп, врахована в тарифі.
3. Щодо посилення контролю за якістю технічних та інших засобів реабілітації шляхом запровадження маркування унікальними серійними номерами технічних засобів реабілітації серійного виробництва (Мінсоцполітики), термін виконання – 31.12.2021.
На етапі розроблення проекту змін до постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2012 № 321 „Про затвердження Порядку забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, їх переліку” (внесені постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 № 362 ,,Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2012 р. № 321”) Мінсоцполітики як розробником проекту акта було запропоновано норму щодо запровадження маркування унікальними серійними номерами технічних засобів реабілітації серійного виробництва з метою затвердження в подальшому відповідного наказу Мінсоцполітики, проте НАЗК та ДРС зазначена пропозиція, яка вже знайшла відображення в Плані дій, не була підтримана та при проведення узгоджувальних процедур була вилучена. Таким чином на сьогодні підстави для затвердження відповідного наказу відсутні.
4. У зв’язку з тим, що у 2023 році Комітетом ООН з прав осіб з інвалідністю не було заплановано до розгляду Національну об’єднану другу та третю доповіді України про виконання Україною положень Конвенції про права осіб з інвалідністю, подану Комітету у вересні 2020 року, неможливо було забезпечити виконання таких заходів:
підготовку чергової Національної доповіді про заходи, вжиті для виконання Конвенції про права осіб з інвалідністю;
забезпечення супроводу Національної доповіді про виконання Україною положень Конвенції про права осіб з інвалідністю в Комітеті ООН з прав осіб з інвалідністю;
опрацювання зауважень Комітету ООН з прав осіб з інвалідністю, наданих за підсумками розгляду Національної доповіді про виконання Україною положень Конвенції про права осіб з інвалідністю.
Висновок: План дій потребує детального перегляду з урахуванням визначених строків виконання заходів, функціональних та структурних змін в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, а також законодавчих змін, пов’язаних, зокрема, з євроінтеграційними процесами.