Інформація щодо переліку документів, необхідних для влаштування осіб похилого віку та осіб з інвалідністю до будинку-інтернату
Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам / сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначено Законом України „Про соціальні послугиˮ (далі – Закон № 2671).
Відповідно до частини першої статті 17 Закону соціальні послуги надаються надавачами соціальних послуг державного, комунального, недержавного секторів незалежно від джерел фінансування з додержанням вимог державних стандартів соціальних послуг.
Для отримання соціальних послуг особа, яка потребує таких послуг / її
законний представник, подає до виконавчого органу сільської, селищної, районної у місті (у разі їх утворення) міської ради (далі – уповноваженого органу), центру надання адміністративних послуг чи безпосередньо надавачу соціальних послуг за своїм задекларованим / зареєстрованим місцем проживання (перебування) заяву про надання соціальних послуг згідно з Порядком організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 587 „Про організацію надання соціальних послуг” (далі – Порядок № 587).
Під час подання заяви, повідомлення пред’являються:
громадянином України – паспорт громадянина України / паспорт громадянина України для виїзду за кордон / тимчасове посвідчення громадянина України / е-паспорт громадянина України / е-паспорт громадянина України для виїзду за кордон / е- документ, посвідчення про взяття на облік бездомної особи за формою, затвердженою Мінсоцполітики; для іноземців та осіб без громадянства – довідка про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту / посвідчення біженця / паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання;
документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, внесені до паспорта громадянина України.
До заяви, повідомлення додаються такі документи / копії (якщо викладених у них відомостей немає в державних електронних інформаційних ресурсах):
копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ або пенсійне посвідчення, або посвідчення, що
підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України
„Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, „Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, видана структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчим органом міської ради (для осіб з інвалідністю);
копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання
недієздатною особи, яка потребує надання соціальних послуг (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);
копія рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, яка потребує надання соціальних послуг (за
наявності опікуна або піклувальника);
рішення органу опіки та піклування про надання соціальних послуг (якщо подається повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, опікуна яким не призначено або які втратили з ним зв’язок під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях);
копія документа, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування (якщо подається повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, опікуна яким не призначено або які втратили з ним зв’язок під час дії надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях), з пред’явленням оригіналу;
копія паспорта громадянина України опікуна (опікунів) або піклувальника (піклувальників) особи, яка потребує надання соціальних послуг (за наявності опікуна (опікунів) або піклувальника (піклувальників);
акт оцінки потреб сім’ї / особи (за наявності), складений соціальним менеджером / фахівцем із соціальної роботи, у разі перебування особи / сім’ї у
надавача його соціальним працівником;
декларація про доходи та майновий стан осіб (крім осіб, яким соціальні послуги надаються незалежно від доходу) за формою, затвердженою Мінсоцполітики, яка заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї;
довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, отримана відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (за наявності). У разі технічної можливості копія зазначеної довідки подається в електронній формі з використанням мобільного додатка „Портал Дія”.
Разом з тим варто зазначити, що постановою Кабінету Міністрів України
№ 294 від 16.03.2022 „Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 576 і від 01.06.2020 № 587” на період дії воєнного стану спрощено процедуру отримання соціальних послуг, зокрема, соціальної послуги стаціонарного догляду.
Відповідно до внесених змін соціальні послуги стаціонарного догляду надаються особам з інвалідністю, особам похилого віку на підставі:
заяви про надання соціальних послуг, поданої особою з інвалідністю, особою похилого віку (для дієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких
обмежена);
заяви про надання соціальних послуг особі з інвалідністю, особі похилого віку, поданої її законним представником (для недієздатних осіб, яким призначено опікунів);
повідомлення від уповноваженої особи органу опіки та піклування (для
недієздатних осіб, які не мають законного представника).
Заяви, подані до уповноваженого органу або до надавача соціальних послуг, протягом одного робочого дня передаються в електронній формі засобами телекомунікаційного, зокрема електронного зв’язку до відповідної військової адміністрації / обласної, Київської міської держадміністрації.
Згідно з пунктом 15 Типового положення про будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2020 № 772 (далі – Положення № 772) приймання до інтернату проводиться згідно з путівкою, виданою особі, її законному представнику чи органу опіки та піклування (якщо опіку над підопічними здійснює орган опіки та піклування) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення відповідно до законодавства.
Відповідна військова адміністрація / обласна, Київська міська держадміністрація протягом одного робочого дня з дати надходження заяви оформляє путівку та передає її в електронній формі засобами телекомунікаційного, зокрема електронного зв’язку надавачу соціальних послуг”.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 № 311 „Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю” будинки-інтернати для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю є комунальною власністю областей та міста Києва. Поселення до будинків-інтернатів для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю відбувається відповідно до Закону України №2671, Порядку № 587, Положення № 772, Порядку надання соціальних послуг особам з інвалідністю та особам похилого віку, які страждають на психічні розлади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 № 576, Типового положення про психоневрологічний інтернат, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 957, наказу Міністерства соціальної політики України від 16 листопада 2020 року № 769 „Про затвердження форм документів, необхідних для надання соціальних послуг”.
Варто зазначити, що особи, які потребують надання соціальних послуг з
догляду, можуть обрати професійного доглядальника із переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, який ведуть уповноважені органи.
Також, соціальні послуги з догляду можуть надавати громадські об’єднання, благодійні, релігійні організації, які включені до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
В територіальній громаді соціальні послуги можуть надавати територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг) чи центри надання соціальних послуг, які надають, зокрема, соціальні послуги догляду вдома, паліативного догляду, соціальної адаптації, денного догляду, підтриманого проживання, натуральної допомоги, транспортних послуг.
Разом з тим зазначаємо, що надавачем соціальних послуг для їх організації особі, яка потребує таких послуг, проводиться визначення індивідуальних потреб особи, складається індивідуальний план надання соціальних послуг та укладається договір про надання соціальних послуг.